Værdiggrundlag.



Fritidstilbuddets fælles overordnede mål er, at tilbyde samvær og aktiviteter, der udvikler til kreative mennesker.


I vores pædagogik sætter vi fokus på, at:

· udvikle selvværd og selvfølelse.

· skabe et miljø for fællesskabet

· børnene styrkes i troen på egen kunnen.

· udvikle børnenes selvstændighed og nysgerrighed.

· udvide børnenes erfaringer og viden.


Vi arbejder ud fra to teorier:


Den ene udviklet af Abraham Maslow, som mener, at alle vore handlinger og vort bevidste liv styres ud fra vore behov. Behovene har han opstillet i en pyramide, således at lavere stående behov skal tilfredsstilles før højere stående behov kan gøre sig gældende.

Den anden teori er udviklet af Keld Fredens, som mener, at det er via aktiviteter og handlinger, vi skaber forståelse for eget liv samt livet omkring os. Jo flere aktiviteter og handlinger vi er en del af, jo større bliver vores erfaringsflade og dermed viden og forståelse.


På Gjern skoles hjemmeside under SFO, kan ses en model af, hvordan vi kobler disse teorier sammen, så de passer til vores pædagogik, viden og erfaringer.